Ocean Couture, Always in style, over ondernemen, het proces en de harde modewereld

oktober 17, 2017

For me, swimwear is a natural expression of summer. Hot sunny days, long sultry nights, when you wear any of my creations, I want you to looks sexy, feel comfortable and embrace the sunshine. Every one of my bikinis and swimsuits I would wear myself. I would like to think they are as elegant as an evening dress so whether you are lounging by the pool or plunging into the Mediterranean sea, your swimwear will look fabulous. - By Katerina V.



Ik ontmoette Katerina voor de eerste keer in haar winkel in Sint-Niklaas. Een zelfverzekerde, vlotte, vriendelijk vrouw opende de deur. Direct had ik door dat ze een vrouw met pit is die weet wat ze wilt en hoe ze het wilt. Yes, a real lady boss!! 

Katerina is de drijvende kracht achter haar eigen swimwear label Ocean Couture, Always in Style by Katerina Verschuren. Al van jongs af aan is ze bezig met mode. Daarom vroeg ik haar waarom ze is begonnen met ondernemen en hoe ze er in slaagt om het drukke leven van een ondernemer en de harde modewereld te overleven.


Waarom ben je begonnen met ondernemen?
Vandaag de dag is het opstarten van een bedrijf en vooral van een kledingmerk niet evident. Niettegenstaande ben ik toch mijn droom gaan najagen. Ik wou mijn creativiteit op modegebied kunnen etaleren. Vooral in onze sector van zwemkledij is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat alle vrouwen zich comfortabel voelen. Het ondernemen is echter niet alleen ontwerpen. Ook productie opvolgen, administratie, verkoop en marketing horen bij het totaal pakket. Het is best veel werk, maar als je iets iets graag doet en met passie gaat dit quasi vanzelf.

Als je naar jezelf en je eigen ondernemingen kijkt, wat zijn de belangrijkste eigenschappen als ondernemer die ervoor gezorgd hebben dat je vandaag staat waar je nu staat?
Je afspraken nakomen en zorgen dat je kwaliteit levert. Evenzeer belangrijk is luisteren naar de klanten, evalueren en evolueren. Dit met het nodige doorzettingsvermogen. Uiteindelijk, alles bestaat al en is ooit al eens een keer uitgevonden en ontworpen. Uniek zijn en kwaliteit leveren, zal de onderscheidende factor zijn.

Wat zijn de grootste uitdagingen/struikelblokken die je al bent tegengekomen bij het ondernemerschap van je eigen idee? En hoe ga je er mee om?
Ik ben van heel aspecten afhankelijk. Aangezien we producten leveren over de grenzen heen, zowel grondstoffen als afzetmarkt, zijn we onderhevig aan allerhande regeltjes (import, export, politieke situaties, enz.) Van productie, fabrieken, accessoires, stoffen leveranciers tot labels. Als 1 van onze huidige partners zijn leveringen niet nakomt, kan ik het totaal product niet leveren.

Ik werk ondertussen drie jaar met onze vaste partners en als het aan mij ligt, wil ik dat ook graag zo houden.

Wat drijft jou om elke dag weer met volle goesting te werken aan je onderneming? 
Je product zien groeien, je collecties zien verbreden en verbeteren, je afzetmarkt over de continenten heen zien toenemen, ...
Ondernemen is zo divers! Het is elke dag anders met andere uitdagingen.


Ondernemen gaat gepaard met lange dagen, veel stress en een drukke agenda. Hoe ga jij daar mee om? Heb je tips? 
Mochten er mensen tussenzitten met veel passie en of dromen om hun eigen product op de markt te brengen, heb ik zeker een tip voor hen! Jaag je droom na maar onderschat vooral het harde werken ervan niet!

Het is inderdaad zeer intensief. Het is zeker geen nine to five job.
Een must is een to do list als basis gebruiken en dit zeer nauw opvolgen. Je moet structureel werken en vooral diverse partijen waar je van afhankelijk bent op 1 lijn krijgen.

De mode wereld is een harde wereld. Hoe onderscheid jij je van de rest?
Ocean Couture is een Belgisch badmode merk dat unieke vissenprints gebruikt. In badmode had men nog niet eerder gewerkt met dierenprints. Enkel Roberto Cavalli deed dit in zijn ontwerpen van de traditionele kledij.

Wat moet je zeker meehebben als ondernemer om te slagen in de mode wereld als ondernemer volgens jou?
Niet bang zijn van berekende risico´s, diversiteit in werk aankunnen, uniek zijn en vooral beschikken over veel doorzettingsvermogen.

Van waar kwam eigenlijk de interesse om te ondernemen in badmode?
Mijn slogan is "Your confidence is my goal, I create each piece with passion and love to make you feel confident en beautiful. It reflects your natural glow and this is your power. Shine and stay forever inspiring wherever you are! Always in style, Ocean Couture"

Ik denk dat dit niet meer uitleg hoeft ;)

Tot slot, wat is je ultieme droom om te bereiken met Ocean Couture?
Ik wil aanwezig zijn op de markt in de ´betere´ speciaalzaken over de ganse wereld. Daarnaast wil ik het merk en aanbod verbreden, een groter gamma kunnen aanbieden en eigenlijk nog een hele boterham!



Bedankt Katerina voor de portie motivatie en inspiratie!

Wil je meer van haar werk zien? Neem dan zeker een kijkje op de website 
Ik kunt binnenkort ook al je nieuwe swimwear scoren want de nieuwe collectie ligt vanaf december in de winkel!

You Might Also Like

7 reacties

  1. Leuk om te zien. Een goed badpak kopen is best lastig vind ik altijd. En vaak kom ik een beetje somber uit een pashokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie slogan! Ga zeker eens kijken naar de rest van de badpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. altijd geweldig om te zien hoe iemand vol passie over haar werk praat.
    Ik vind badpakken kopen een crime en doe het eerlijk gezegd te weinig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk artikel. Erg leuk die passie van haar. Ik ga eens kijken naar haar collectie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikel zeg! Ik hou ook wel van mensen met passie voor hun werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi interview. Mooi kijkje in de 'keuken' van een vrouwelijke ondernemer. Want stiekem zijn we toch allemaal nieuwsgierig hoe ze het klaarspelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Passie voor je werk is zó belangrijk! Leuk interview trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen

Like us on Facebook

Press