Hoe je meer aan self-care kunt doen

november 21, 2017

We staan op, het is donker. We komen thuis, het is donker.
De temperaturen dalen. De winter is op komst.
Veel mensen voelen zich rond deze periode neerslachtiger. 

Vooral wanneer je heel druk bent, lange dagen klopt en niet voldoende voor jezelf zorgt, 
ben je sneller vatbaarder voor depressies.
Een manier om daar aan te ontsnappen: zorg beter voor jezelf!

Koffie mok ´no coffee no workee ´by www.sweetestdegisn.nl´
pictures by Katrien E. 

Las af en toe me-time in

Overvolle agenda´s, oneindige to do-lijstjes, een druk sociaal leven, ...
We hebben overal tijd voor maar voor onszelf maken we nauwelijks tijd. Zet jezelf toch af en toe op de eerste plaats. Het moet ook niet altijd lang duren. Elke dag een kwartiertje voor jezelf kan al zoveel deugd doen. 

Neem bijvoorbeeld een heerlijk warm bad, lees in je favoriete tijdschrift ingewikkeld in een fleece dekentje op de bank, geniet van een glaasje wijn met wat muziek op de achtergrond, ... Simpel maar effectief. 

Eet gezond en sport

Je voelt je moe en futloos waardoor je snel naar suikers en cafeïne gaat grijpen. Helaas heeft dat een averechts effect. Eens de suiker en cafeïne is uitgewerkt, ga je je nog vermoeider voelen. Ook heeft het een negatief effect op je slaap. 

Je lichaam heeft vitamines nodig. Eet voldoende fruit en groente, (vette) vis, vezels (bv. havermout, volkoren producten, ...) 

Ook bewegen heeft een gunstig effect op je gelukshormoon en reduceert stress. 
Natuurlijk moet je jezelf ook niet gaan uitputten. Een half uur tot een uur beweging zal je al heel goed doen. 

Slaap voldoende 

Ik ben er zelf ook schuldig aan. Ik slaap veel te weinig. Slaap is nochtans zo belangrijk. Als je uitgeruster de dag kunt beginnen, zal je veel meer kunnen verdragen en zal het bewegen en gezond eten ook veel beter gaan. Kruip dus gerust een half uur tot een uur vroeger in je bed  en hou dat minstens een week vol. Je zal je al veel beter voelen. 

Kom buiten

En dan bedoel ik niet naar buiten gaan om direct in je auto te stappen om weer een donkere ruimte op te zoeken. Kleed je warm aan en doe frisse lucht en zonlicht op. Door de korte dagen krijgen we veel te weinig vitamine D binnen en dat voel je. Daarom zijn we in de zomer veel vrolijker en gelukkiger.
Een kleine wandeling tijdens de middagpauze is vaak al voldoende. Zo krijg je er direct wat beweging bij. Je kan ook buiten gaan lopen of een romantische wandeling maken in het bos. 

Onderhoud ook je sociale contacten en sluit je niet hele dagen thuis of op kantoor op. 
Breng mensen die je vertrouwt op de hoogte dat je wat minder in je vel zit. Dan begrijpen ze alvast de situatie en kunnen ze je af en toe mee naar buiten sleuren om leuke dingen te doen. 



Ben jij vatbaarder tijdens deze donkere dagen? Heb jij nog leuke tips?

You Might Also Like

8 reacties

  1. Mijn belangrijkste tip is om vooral naar buiten te gaan en te bewegen. Daar voel je je meestal beter van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie reminder om jezelf niet te vergeten en je op te laden voor andere mensen en dingen in het leven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal waar! En toch vergeet ik ook regelmatig om tijd voor mezelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga ook het liefst naar buiten. Althans; het kost me wel moeite om op te staan en het daadwerkelijk te doen, maar daar voel ik me dan wel het beste bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een stukje me-time is wel moeilijk af en toe maar dat gaat steeds beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb wel last van winterblues. Ik probeer daarom ook voldoende buiten te komen voor meer daglicht. Verder sport ik en voel ik mijn niet schuldig als ik mijn kinderen een uurtje langer op de BSO laat om thuis even van de stilte te genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe yoga naast het sporten, daar word ik ook gelukkig van. En natuurlijk een kop koffie en een stuk chocolade. Mmmm!
    x Debbythechocoholic

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het heerlijk om op een vrije middag uitgebreid te douchen en een gezichtsmasker te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen

Like us on Facebook

Press